Skanska chce się intensywniej rozwijać na rynku budownictwa inżynieryjnego. – Nie chcemy uczestniczyć w wojnie cenowej, starannie selekcjonujemy projekty i przetargi, w których zamierzamy wziąć udział – mówi Piotr Subczak, wiceprezes wykonawczy, Budownictwo Inżynieryjne Polska Skanska Central Europe. Zapowiada, że w kręgu zainteresowania spółki znajdą się m.in. projekty tramwajowe, drogowe, zwłaszcza w zakresie dróg wojewódzkich czy hydrotechniczne. – Widzimy też swój rozsądny udział na rynku dużych projektów kolejowych – mówi przedstawiciel firmy.
Elżbieta Pałys, RynekInfrastruktury.pl: Na jakich inwestycjach infrastrukturalnych planuje się skupić w najbliższym czasie Skanska?
Piotr Subczak, wiceprezes wykonawczy, Budownictwo Inżynieryjne Polska: Skanska Central Europe: W Skanska koncentrujemy się głównie na multikompetencyjnych, czyli kompleksowych i wielobranżowych projektach inżynieryjnych we wszystkich naszych lokalizacjach. Są to przede wszystkim projekty miejskie, w tym tramwajowe, drogi wojewódzkie, projekty hydrotechniczne. Widzimy też swój rozsądny udział na rynku dużych projektów kolejowych. To właśnie na projekty kolejowe również kładziemy nacisk, ponieważ mamy w tym obszarze kompetencje, zespół specjalistów oraz zaplecze sprzętowe.
To nie jest dla nas kierunek nowy, od wielu lat realizujemy tego typu projekty z dobrymi wynikami. Dokładając do tego perspektywy rynku, to właśnie tutaj widzimy miejsce Skanska jako generalnego wykonawcy inwestycji infrastrukturalnych w Polsce.
W naszym zainteresowaniu są również projekty z sektora obronności. Interesują nas zadania multikompetencyjne, gdzie mielibyśmy swoją część inżynieryjną i tym samym moglibyśmy współpracować z zespołami Skanska, realizującymi główną część kubaturową. Mamy tutaj historycznie silną pozycję jako wykonawcy projektów chociażby przemysłowych czy logistycznych.
Co stoi za ta decyzją o bardziej intensywnym rozwoju na rynku inżynieryjnym?
Wskazałbym tutaj dwa główne czynniki. Po pierwsze, to ustabilizowanie na przestrzeni kilku ostatnich lat naszego biznesu operacyjnego w Polsce pod kątem zespołów realizacyjnych, jakości realizowanych projektów oraz ich rentowności. W budownictwie inżynieryjnym, za które odpowiadam, przez ostatnich kilka lat zrealizowaliśmy kilkadziesiąt projektów średniej i większej skali i wszystkie zostały zrealizowane zgodnie z założeniami finansowymi. Jesteśmy więc przewidywalni dla naszych właścicieli i mamy ich zaufanie co do rozwoju na rynku infrastrukturalnym.
Drugi czynnik, to jest potencjał rozwojowy rynku, który daje szansę na zbalansowany biznes. Nie chcemy uczestniczyć w wojnie cenowej, starannie selekcjonujemy projekty i przetargi, w których zamierzamy wziąć udział. Jak każda spółka jesteśmy biznesem nastawionym na zysk i interesują nas przede wszystkim rentowne projekty w zakresie naszych kompetencji i lokalizacji. Tak więc ten rosnący potencjał rynku w zakresie projektów infrastrukturalnych i obronnych jest czynnikiem stymulującym także nasz rozwój.
Kilka lat temu spółka informowała, że skupi się przede wszystkim na inwestycjach w miastach – czy ta strategia w obecnych realiach już nie ma uzasadnienia?
Nie powiedziałbym, że nie ma uzasadnienia. Wówczas, gdy ogłaszaliśmy koncentrację na inwestycjach w miastach, jako firmie, było to nam potrzebne – właśnie do ustabilizowania naszej pozycji i naszego biznesu w Polsce, o czym już wspominałem. Dzisiaj jesteśmy już gotowi na wyważony rozwój w oparciu o dobre i wyselekcjonowane projekty.
Jak obecnie wygląda portfel zamówień spółki jakie są plany co do jego wartości i struktury w przyszłości?
W naszym portfelu inżynieryjnym mamy przede wszystkim projekty multikompetencyjne w miastach – naszych lokalizacjach, rozbudowy dróg wojewódzkich oraz projekty kolejowe. Mamy też projekty drogowo-mostowe jak np. budowa mostu na rzece Narew.
Jeśli chodzi o nasze plany odnośnie struktury portfela, to chcemy skupić się na średnich i dużych projektach. Mówiąc duże mam na myśli przede wszystkim kolejowe. Nadal chcemy mieć w swoim portfelu również skomplikowane, wielobranżowe projekty miejskie: mostowe, czy tramwajowe w centrach miast. Oczywiście interesują nas też średnie i duże projekty drogowe, w tym także te wyselekcjonowane w formule „projektuj i wybuduj”. To właśnie chciałbym podkreślić: w naszym portfelu chcemy mieć przede wszystkim dobrze przemyślane i starannie wybrane projekty.
To oznacza, że spółka nastawia się zarówno na inwestorów mniejszych, w tym samorządowych, jak i na pozyskiwaniu zleceń u największych publicznych podmiotów?
Nasi klienci w zakresie infrastruktury to głównie samorządy miast, PKP, GDDKiA oraz zarządy dróg wojewódzkich. Nie jest jednak tak, że bierzemy udział we wszystkich ogłaszanych przez nich przetargach. Celujemy w segment średnich i dużych projektów, na których widzimy swoje przewagi konkurencyjne i mamy pomysł, jak je zrealizować z zyskiem dla nas jako wykonawcy, oraz z korzyścią dla klienta.
Mamy swoich kilku stałych klientów, co też pozwala nam na zrozumienie ich potrzeb w warunkach przetargu publicznego, gdzie są określone ścieżki procedowania, dofinansowania, kamienie milowe, czy rozliczenia. Potrafimy w tych warunkach zbudować relację z klientem i rozumieć swoje wzajemne potrzeby, tak aby dowieźć najlepszy produkt dla klienta, a jednocześnie osiągnąć nasze cele wynikające z działalności biznesowej.
W dłuższej perspektywie chcielibyśmy, aby naszym klientem byli także inwestorzy z sektora obronności. Mam tutaj na myśli wsparcie w realizacji inwestycji budowlanych, które mamy nadzieję pozyskać.
Jednym z największych zamawiających publicznych od lat pozostaje GDDKiA. Jakie projekty spółka realizuje na zlecenie tego inwestora i czy Skanska zamierza uczestniczyć w największych ogłaszanych przetargach drogowych?
Nasza współpraca z GDDKiA sprowadza się na ten moment do średniej wielkości projektów w formule „wybuduj”. Chcielibyśmy ten kierunek rozszerzyć o wybrane większe projekty w formule „wybuduj” w tych lokalizacjach, gdzie Skanska jest obecna, a w dłuższej perspektywie także o projekty „zaprojektuj i wybuduj”. Ale podkreślam – wyselekcjonowane – bo chcemy wybrać projekt, który nas interesuje i być do niego przygotowanym.
Skanska jest jednym z uczestników pilotażowego przetargu na budowę obwodnicy Zatora w ciągu DK-28 z wykorzystaniem BIM. Czy chcecie tę metodologię traktować jako jedną ze swoich przewag rynkowych? Czy inwestorzy publiczni doceniają w ogóle ten aspekt?
Obecnie jeszcze nie doceniają, natomiast pojawia się coraz więcej aspektów BIM w przetargach. Mamy w Skanska swój zespół BIM, mamy także kompetencje nabyte we współpracy ze spółką biurową Skanska. Jesteśmy więc zdecydowanie zainteresowani takimi zadaniami jak obwodnica Zatora, gdzie postępowanie nadal jest w toku.
Jesteśmy zainteresowani tym i kolejnymi projektami z wykorzystaniem nowych narzędzi, chociażby budową tramwaju na Ratajczaka w Poznaniu, gdzie także złożyliśmy ofertę, a gdzie były konkretne wymagania w zakresie kadry i właśnie narzędzia. Obserwujemy, że w przetargach pojawia się nie tyle BIM, co bardziej zdigitalizowany sposób zarządzania procesem budowalnym, obiegiem dokumentów, mapami procesów.
Natomiast chcę podkreślić, że budownictwo to jest biznes oparty na ludziach, choć w przyszłości może on przybierać różne formy automatyzacji, np. zmniejszyć liczbę roboczogodzin, usprawnić procesy. Będziemy się wspierać różnymi narzędziami, także BIM-em, jednak to nie narzędzia będą naszą przewagą, a ludzie. Ten biznes opiera się na relacjach i współpracy. Skanska cechuje właśnie dbałość o ludzi, o zespoły, o ich rozwój na ciekawych projektach. Bo na końcu to oni właśnie zarządzają projektem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.